Öncelikle bir kalkınmayı ele alalım kalkınma nedir kalkınma olarak ele aldığmız ölçütler nelerdir?
Kalkınmayı kısaca tanımlıycak olursak düşük bir halden yüksek bir hale geçiştir.Bir toplumun kalkınmış olup olmadığını anlamak için ele alınan kriterler
-Ülkenin eğitim düzeyi
-Ağır sanayi ve harp sanayisi
-Kişi başı yıllık milli gelir hesabı
-Ülkedeki altyapı
-Ülkedeki insanların yaşam süreleri
Düşük bir halden yüksek hale geçen ülkeleri ele alalım Mesela almanlar 2.dünya savaşından yenik çıkmışlardır vatanları iki bölünüp işgal edilmiştir.Almanlar düştükleri bu düşük halden kurtulmak için kendilerine eğitimi can simidi olarak görmüşlerdir.Bildiğiniz üzere bugun almanyayı almanya yapan endüstri meslek liseleridir çünkü onlara ağır sanayisinde hammaddeleri işleyecek mühendisler yetiştirmiştir çünkü onlara harp sanayisinde çığır açacak tankları(leopard) yapan mühendisleri yetiştirmişdir Onlara yol yapacak yol mühendislerini yetiştirmiştir trenlerini yapacak mühendisler yetiştirmiştir şimdi şunu sorabilirler maddi zenginlik olmadan bunlar nasıl olacak bende diyorumki maddi zenginlik eğitimin bir tık gerisindedir kalkınmadaki maddi zenginliğide eğitim sağlar örneği türkiyenin maddi zenginliklerinden biri olan boru ele alalım biz insanlarımızı eğitmez bunları yeraltından çıkaracak makineleri yapmaz isek bunları işleyecek bilim adamları yetiştirmessek bunları pazarlayacak pazarlamacılar ortaya koymazsak maddi zenginlik nasıl olur ? aksi takdirde hammadde çıkarılır hammadde olarak satılır bunu alan insanlar kendilerindeki eğitimli insanlar sayesinde işler ve bize kat üstüne kat koyarak satar nerde kaldı maddi zenginlik buna açıklık getirecek bir örnek vereyim türkiye malumunuz üzerine altay adlı bir tankı ortaya koymuştur (harp sanayisi) lakin bir türlü seri üretime geçemedi neden ? maddi zenginlik yoksunluğundanmı hayır türkiyede bu tankın motorunu yapacak mühendisimiz olmadığı (1500 beygirlik spesifik tank motoru) için alman Mtu ve Japonların mitsubihi firmlarıyla anlaşamadık bizde motorumuzu kendimiz yaparız dedik işi yerli firma olan tümosana havale ettik tümosanda altından kalkamayınca 2015 yılında Avusturya firması, AVL List GmbH ile anlaştık bunlarda hükümetinin baskısıyla yan cizdi zorluklar çıkardı Tümosan da Avusturya AVL List GmbH’dan erken davranarak, “delikanlılık bizde kalsın” tavrıyla, “bizim içişlerimize karışamazsınız” diyerek, 17 Ocak’ta sözleşmesini iptal etti.Bakın bu harp sanayisindir ve bir ülkenin kalkınmışlık kriteridir burda maddi zenginlik olmasına rağmen türkiye tankını seri üretime geçirememiştir ve dışa mahkumluk kendini koruyamamıştır.Peki maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu yada maddi zenginlik olmadan bu dedikleriniz nasıl olucak derseniz onada bir afrika örneği verelim
William Kamkwamba yoksul bir aileden gelen 1988 doğumlu Afrika'nın Malavi ülkesinden bir genç boş zamanlarında gittiği yerel kütüphanede bir gün eline bir ders kitabı geçer. Kitabın kapağında yer alan rüzgar gülünden etkilenen William'ın aklına bir rüzgar gülü yaparak elde ettiği elektrikle kuyudan su çekme fikri gelir. Ailesinin tarlasında çalışmaktan kalan boş vakitlerinde ve geceleri mum ışığında projesi üzerinde çalışmaya başlar.
Hurdalıktan bulduğu bir amartisör, traktör fan pervanesi ve bisiklet parçaları ile düzeneği, elleri ile düz hale getirdiği pvc borular ile de rüzgar gülünün kanatlarını oluşturur. Köyündeki insanların ona çılgın gözü ile bakıp ciddiye almamasına rağmen kişisel çabaları ile ilk rüzgar gülünü kurar ve birkaç elektrik çarpmasına karşın yine hurdalıktan bulduğu bir araba farının ışığını yakmayı başarır.
İlk kurduğu ve bu sayede artık ailesinin evinin geceleri de aydınlık olmasını sağlayan William'a köyündeki kişilerde destek vermeye başlarlar ve ilk yaptığı 5 metre boyundaki 12 vatlık rüzgar gülünün ardından çok daha büyük olan ikinci türbinide kurar ve bağışlanan bir güneş paneli ile mobil olarak kuyulardan su çekmeye yarayacak bir sistem geliştirir.
Şimdi wiliam ne yaptı ? kendine bir eğitim sundu afrika gibi yoksulluk savaş açlık hastalık olan bir yerden bir atak gerçekleştirdi ve williamın köyü diğer köylere göre daha da kalkınmış oldu
Şimdi dönelim geçmişe bir moğallara bakalım asya steplerinde başı boş gezen tek maddi zenginleri altlarındaki atlar ve koyun sürüleri olan şu göçebe topluluğa bunlar nasıl olduda bu halde iken nasıl olduda asyada avrupada anadoluda hakim oldular macaristandan japoyaya uzayan hakimiyeti nasıl kurdular düşük bir halden nasıl bu hale geldiler işte cevap küçük yaşta aldıkları sıkı savaş eğitimleri sonucu dünyanın süper gücü oldular nice devleti ve orduları silip süpürdüler işin sonucu gene eğitime geliyor
Daha önce maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu sorusunu cevaplamıştık şimdide eğitim olmadan maddi zenginlik olurmu sorusunu cevaplayalım bunun cevabınıda sanayi devriminde arayalım
19.yüzyılda sanayi devrimi sonucu Avrupa ülkelerinde büyük bir sanayileşme ve akabinde bir kalkınma gerçekleşmiştir:Sanayi devriminin mimarı olan buharlı makineyi icat ederek insan iş gücünün yerini makinelerin almasını sağlayan James Watt İskoçyalı bir mühendistir bakın Avrupa ülkelerinin kalkınmasını sağlayan unsur onların eğitimde doğuya galip gelmesinden kaynaklanıyor yani onları karanlık çağ gibi düşük bir halden yüksek bir hale geçiren unsur gene eğitim oluyor.
Battal Gazi
Öncelikle bir kalkınmayı ele alalım kalkınma nedir kalkınma olarak ele aldığmız ölçütler nelerdir?
Kalkınmayı kısaca tanımlıycak olursak düşük bir halden yüksek bir hale geçiştir.Bir toplumun kalkınmış olup olmadığını anlamak için ele alınan kriterler
-Ülkenin eğitim düzeyi
-Ağır sanayi ve harp sanayisi
-Kişi başı yıllık milli gelir hesabı
-Ülkedeki altyapı
-Ülkedeki insanların yaşam süreleri
Düşük bir halden yüksek hale geçen ülkeleri ele alalım Mesela almanlar 2.dünya savaşından yenik çıkmışlardır vatanları iki bölünüp işgal edilmiştir.Almanlar düştükleri bu düşük halden kurtulmak için kendilerine eğitimi can simidi olarak görmüşlerdir.Bildiğiniz üzere bugun almanyayı almanya yapan endüstri meslek liseleridir çünkü onlara ağır sanayisinde hammaddeleri işleyecek mühendisler yetiştirmiştir çünkü onlara harp sanayisinde çığır açacak tankları(leopard) yapan mühendisleri yetiştirmişdir Onlara yol yapacak yol mühendislerini yetiştirmiştir trenlerini yapacak mühendisler yetiştirmiştir şimdi şunu sorabilirler maddi zenginlik olmadan bunlar nasıl olacak bende diyorumki maddi zenginlik eğitimin bir tık gerisindedir kalkınmadaki maddi zenginliğide eğitim sağlar örneği türkiyenin maddi zenginliklerinden biri olan boru ele alalım biz insanlarımızı eğitmez bunları yeraltından çıkaracak makineleri yapmaz isek bunları işleyecek bilim adamları yetiştirmessek bunları pazarlayacak pazarlamacılar ortaya koymazsak maddi zenginlik nasıl olur ? aksi takdirde hammadde çıkarılır hammadde olarak satılır bunu alan insanlar kendilerindeki eğitimli insanlar sayesinde işler ve bize kat üstüne kat koyarak satar nerde kaldı maddi zenginlik buna açıklık getirecek bir örnek vereyim türkiye malumunuz üzerine altay adlı bir tankı ortaya koymuştur (harp sanayisi) lakin bir türlü seri üretime geçemedi neden ? maddi zenginlik yoksunluğundanmı hayır türkiyede bu tankın motorunu yapacak mühendisimiz olmadığı (1500 beygirlik spesifik tank motoru) için alman Mtu ve Japonların mitsubihi firmlarıyla anlaşamadık bizde motorumuzu kendimiz yaparız dedik işi yerli firma olan tümosana havale ettik tümosanda altından kalkamayınca 2015 yılında Avusturya firması, AVL List GmbH ile anlaştık bunlarda hükümetinin baskısıyla yan cizdi zorluklar çıkardı Tümosan da Avusturya AVL List GmbH’dan erken davranarak, “delikanlılık bizde kalsın” tavrıyla, “bizim içişlerimize karışamazsınız” diyerek, 17 Ocak’ta sözleşmesini iptal etti.Bakın bu harp sanayisindir ve bir ülkenin kalkınmışlık kriteridir burda maddi zenginlik olmasına rağmen türkiye tankını seri üretime geçirememiştir ve dışa mahkumluk kendini koruyamamıştır.Peki maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu yada maddi zenginlik olmadan bu dedikleriniz nasıl olucak derseniz onada bir afrika örneği verelim
William Kamkwamba yoksul bir aileden gelen 1988 doğumlu Afrika'nın Malavi ülkesinden bir genç boş zamanlarında gittiği yerel kütüphanede bir gün eline bir ders kitabı geçer. Kitabın kapağında yer alan rüzgar gülünden etkilenen William'ın aklına bir rüzgar gülü yaparak elde ettiği elektrikle kuyudan su çekme fikri gelir. Ailesinin tarlasında çalışmaktan kalan boş vakitlerinde ve geceleri mum ışığında projesi üzerinde çalışmaya başlar.
Hurdalıktan bulduğu bir amartisör, traktör fan pervanesi ve bisiklet parçaları ile düzeneği, elleri ile düz hale getirdiği pvc borular ile de rüzgar gülünün kanatlarını oluşturur. Köyündeki insanların ona çılgın gözü ile bakıp ciddiye almamasına rağmen kişisel çabaları ile ilk rüzgar gülünü kurar ve birkaç elektrik çarpmasına karşın yine hurdalıktan bulduğu bir araba farının ışığını yakmayı başarır.
İlk kurduğu ve bu sayede artık ailesinin evinin geceleri de aydınlık olmasını sağlayan William'a köyündeki kişilerde destek vermeye başlarlar ve ilk yaptığı 5 metre boyundaki 12 vatlık rüzgar gülünün ardından çok daha büyük olan ikinci türbinide kurar ve bağışlanan bir güneş paneli ile mobil olarak kuyulardan su çekmeye yarayacak bir sistem geliştirir.
Şimdi wiliam ne yaptı ? kendine bir eğitim sundu afrika gibi yoksulluk savaş açlık hastalık olan bir yerden bir atak gerçekleştirdi ve williamın köyü diğer köylere göre daha da kalkınmış oldu
Şimdi dönelim geçmişe bir moğallara bakalım asya steplerinde başı boş gezen tek maddi zenginleri altlarındaki atlar ve koyun sürüleri olan şu göçebe topluluğa bunlar nasıl olduda bu halde iken nasıl olduda asyada avrupada anadoluda hakim oldular macaristandan japoyaya uzayan hakimiyeti nasıl kurdular düşük bir halden nasıl bu hale geldiler işte cevap küçük yaşta aldıkları sıkı savaş eğitimleri sonucu dünyanın süper gücü oldular nice devleti ve orduları silip süpürdüler işin sonucu gene eğitime geliyor
Daha önce maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu sorusunu cevaplamıştık şimdide eğitim olmadan maddi zenginlik olurmu sorusunu cevaplayalım bunun cevabınıda sanayi devriminde arayalım
19.yüzyılda sanayi devrimi sonucu Avrupa ülkelerinde büyük bir sanayileşme ve akabinde bir kalkınma gerçekleşmiştir:Sanayi devriminin mimarı olan buharlı makineyi icat ederek insan iş gücünün yerini makinelerin almasını sağlayan James Watt İskoçyalı bir mühendistir bakın Avrupa ülkelerinin kalkınmasını sağlayan unsur onların eğitimde doğuya galip gelmesinden kaynaklanıyor yani onları karanlık çağ gibi düşük bir halden yüksek bir hale geçiren unsur gene eğitim oluyor.
Battal Gazi
Kalkınmayı kısaca tanımlıycak olursak düşük bir halden yüksek bir hale geçiştir.Bir toplumun kalkınmış olup olmadığını anlamak için ele alınan kriterler
-Ülkenin eğitim düzeyi
-Ağır sanayi ve harp sanayisi
-Kişi başı yıllık milli gelir hesabı
-Ülkedeki altyapı
-Ülkedeki insanların yaşam süreleri
Düşük bir halden yüksek hale geçen ülkeleri ele alalım Mesela almanlar 2.dünya savaşından yenik çıkmışlardır vatanları iki bölünüp işgal edilmiştir.Almanlar düştükleri bu düşük halden kurtulmak için kendilerine eğitimi can simidi olarak görmüşlerdir.Bildiğiniz üzere bugun almanyayı almanya yapan endüstri meslek liseleridir çünkü onlara ağır sanayisinde hammaddeleri işleyecek mühendisler yetiştirmiştir çünkü onlara harp sanayisinde çığır açacak tankları(leopard) yapan mühendisleri yetiştirmişdir Onlara yol yapacak yol mühendislerini yetiştirmiştir trenlerini yapacak mühendisler yetiştirmiştir şimdi şunu sorabilirler maddi zenginlik olmadan bunlar nasıl olacak bende diyorumki maddi zenginlik eğitimin bir tık gerisindedir kalkınmadaki maddi zenginliğide eğitim sağlar örneği türkiyenin maddi zenginliklerinden biri olan boru ele alalım biz insanlarımızı eğitmez bunları yeraltından çıkaracak makineleri yapmaz isek bunları işleyecek bilim adamları yetiştirmessek bunları pazarlayacak pazarlamacılar ortaya koymazsak maddi zenginlik nasıl olur ? aksi takdirde hammadde çıkarılır hammadde olarak satılır bunu alan insanlar kendilerindeki eğitimli insanlar sayesinde işler ve bize kat üstüne kat koyarak satar nerde kaldı maddi zenginlik buna açıklık getirecek bir örnek vereyim türkiye malumunuz üzerine altay adlı bir tankı ortaya koymuştur (harp sanayisi) lakin bir türlü seri üretime geçemedi neden ? maddi zenginlik yoksunluğundanmı hayır türkiyede bu tankın motorunu yapacak mühendisimiz olmadığı (1500 beygirlik spesifik tank motoru) için alman Mtu ve Japonların mitsubihi firmlarıyla anlaşamadık bizde motorumuzu kendimiz yaparız dedik işi yerli firma olan tümosana havale ettik tümosanda altından kalkamayınca 2015 yılında Avusturya firması, AVL List GmbH ile anlaştık bunlarda hükümetinin baskısıyla yan cizdi zorluklar çıkardı Tümosan da Avusturya AVL List GmbH’dan erken davranarak, “delikanlılık bizde kalsın” tavrıyla, “bizim içişlerimize karışamazsınız” diyerek, 17 Ocak’ta sözleşmesini iptal etti.Bakın bu harp sanayisindir ve bir ülkenin kalkınmışlık kriteridir burda maddi zenginlik olmasına rağmen türkiye tankını seri üretime geçirememiştir ve dışa mahkumluk kendini koruyamamıştır.Peki maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu yada maddi zenginlik olmadan bu dedikleriniz nasıl olucak derseniz onada bir afrika örneği verelim
William Kamkwamba yoksul bir aileden gelen 1988 doğumlu Afrika'nın Malavi ülkesinden bir genç boş zamanlarında gittiği yerel kütüphanede bir gün eline bir ders kitabı geçer. Kitabın kapağında yer alan rüzgar gülünden etkilenen William'ın aklına bir rüzgar gülü yaparak elde ettiği elektrikle kuyudan su çekme fikri gelir. Ailesinin tarlasında çalışmaktan kalan boş vakitlerinde ve geceleri mum ışığında projesi üzerinde çalışmaya başlar.
Hurdalıktan bulduğu bir amartisör, traktör fan pervanesi ve bisiklet parçaları ile düzeneği, elleri ile düz hale getirdiği pvc borular ile de rüzgar gülünün kanatlarını oluşturur. Köyündeki insanların ona çılgın gözü ile bakıp ciddiye almamasına rağmen kişisel çabaları ile ilk rüzgar gülünü kurar ve birkaç elektrik çarpmasına karşın yine hurdalıktan bulduğu bir araba farının ışığını yakmayı başarır.
İlk kurduğu ve bu sayede artık ailesinin evinin geceleri de aydınlık olmasını sağlayan William'a köyündeki kişilerde destek vermeye başlarlar ve ilk yaptığı 5 metre boyundaki 12 vatlık rüzgar gülünün ardından çok daha büyük olan ikinci türbinide kurar ve bağışlanan bir güneş paneli ile mobil olarak kuyulardan su çekmeye yarayacak bir sistem geliştirir.
Şimdi wiliam ne yaptı ? kendine bir eğitim sundu afrika gibi yoksulluk savaş açlık hastalık olan bir yerden bir atak gerçekleştirdi ve williamın köyü diğer köylere göre daha da kalkınmış oldu
Şimdi dönelim geçmişe bir moğallara bakalım asya steplerinde başı boş gezen tek maddi zenginleri altlarındaki atlar ve koyun sürüleri olan şu göçebe topluluğa bunlar nasıl olduda bu halde iken nasıl olduda asyada avrupada anadoluda hakim oldular macaristandan japoyaya uzayan hakimiyeti nasıl kurdular düşük bir halden nasıl bu hale geldiler işte cevap küçük yaşta aldıkları sıkı savaş eğitimleri sonucu dünyanın süper gücü oldular nice devleti ve orduları silip süpürdüler işin sonucu gene eğitime geliyor
Daha önce maddi zenginlik olmadan eğitim olurmu sorusunu cevaplamıştık şimdide eğitim olmadan maddi zenginlik olurmu sorusunu cevaplayalım bunun cevabınıda sanayi devriminde arayalım
19.yüzyılda sanayi devrimi sonucu Avrupa ülkelerinde büyük bir sanayileşme ve akabinde bir kalkınma gerçekleşmiştir:Sanayi devriminin mimarı olan buharlı makineyi icat ederek insan iş gücünün yerini makinelerin almasını sağlayan James Watt İskoçyalı bir mühendistir bakın Avrupa ülkelerinin kalkınmasını sağlayan unsur onların eğitimde doğuya galip gelmesinden kaynaklanıyor yani onları karanlık çağ gibi düşük bir halden yüksek bir hale geçiren unsur gene eğitim oluyor.
Battal Gazi
Bir ülkenin kalkınmasında eğitimin önemi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
As reported by Stanford Medical, It's really the ONLY reason women in this country live 10 years more and weigh on average 19 KG less than we do.
YanıtlaSil(And really, it has absolutely NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and EVERYTHING about "how" they eat.)
BTW, What I said is "HOW", not "what"...
Click this link to find out if this brief questionnaire can help you discover your real weight loss possibilities